Proiectul „Youth Work 2.0”, implementat de Fundația Națională pentru Tineret (FNT), a reunit tineri din Timișoara, dar și din alte țări, într-o inițiativă menită să susțină educația civică, implicarea democratică și dezvoltarea personală prin metode de educație de tip peer-to-peer. Desfășurat între iulie și noiembrie 2024, proiectul a inclus activități diverse, printre care sesiuni de informare, un training internațional, vizite de studiu și crearea de materiale educative, toate contribuind la consolidarea unei generații de tineri activi și informați.
Obiectivele și impactul proiectului
Proiectul „Youth Work 2.0” a avut ca scop:
- Încurajarea implicării civice și conștientizarea drepturilor omului și a schimbărilor climatice.
- Consolidarea capacității ONG-urilor de tineret prin formare profesională și transfer de cunoștințe.
- Dezvoltarea abilităților transversale ale tinerilor din Timișoara, favorizând o înțelegere aprofundată a proceselor democratice și a rolului instituțiilor.
Activitățile și rezultatele cheie
1. Trainingul Internațional InfoPEERs
Trainingul InfoPEERs, desfășurat la Timișoara între 21-25 octombrie, a reunit 15 participanți din șase țări: Moldova, Suedia, Spania, Tunisia, Iordania și România. Structurat pe baza unei metodologii de educație peer-to-peer, programul a oferit tinerilor competențe esențiale pentru a facilita accesul la informații și pentru a promova educația civică. Participanții au beneficiat de sesiuni interactive, ateliere practice și simulări de facilitare, toate orientate spre dezvoltarea abilităților de comunicare, organizare și leadership.
Trainingul a contribuit la formarea unei rețele de tineri cu abilități avansate în educația peer-to-peer, pregătiți să disemineze informații relevante în organizațiile lor și să devină multiplicatori de bune practici în comunitățile lor. La final, participanții au fost capabili să elaboreze și să susțină sesiuni de informare în mod independent, demonstrând o înțelegere solidă a conceptelor de facilitare și educație civică.
2. Vizita de studiu la București
Între 8 și 11 octombrie, 10 membri ai grupului de dezbateri „Let’s get political” din Timișoara au participat la o vizită de studiu în București, organizată în parteneriat cu FITT și alte instituții locale și internaționale. Pe parcursul vizitei, participanții au avut oportunitatea de a interacționa cu reprezentanți ai Parlamentului României, ai Centrului Europe Direct București și ai UNHCR și UNICEF.
Prin această vizită, tinerii au obținut o perspectivă clară asupra modului în care funcționează instituțiile naționale și internaționale și au înțeles mai bine importanța implicării civice. Interacțiunile cu politicieni și reprezentanți ai organizațiilor internaționale au oferit participanților o înțelegere concretă a provocărilor cu care se confruntă societatea modernă și a modului în care tinerii pot contribui la soluționarea acestora.
3. Sesiuni de Informare la Centrul de informare de la Casa Tineretului din Timișoara
Casa Tineretului din Timișoara a găzduit cinci sesiuni de informare tematice între 4 și 6 noiembrie, având ca scop promovarea educației civice și conștientizarea tinerilor asupra unor teme de interes global, precum drepturile omului, schimbările climatice și participarea democratică. Sesiunile au inclus exerciții interactive, art-terapie și discuții despre orașe incluzive.
Cele 61 de persoane participante au beneficiat de o experiență educațională completă și diversificată, care le-a stimulat atât interesul pentru implicarea civică, cât și abilitățile de colaborare și comunicare. Sesiunile au oferit tinerilor un spațiu sigur pentru exprimarea ideilor și o platformă pentru a explora soluții creative pentru provocările sociale.
4. Broșura „Ești gata să contezi? – o călătorie care începe acum”
Broșura, inspirată de metodologia Bookathon, a fost creată pentru a încuraja tinerii să se implice în viața civică și politică. Publicația, care prezintă un parcurs de la înțelegerea conceptelor de implicare civică la aplicarea lor practică, este disponibilă în format tipărit (100 de exemplare) și digital. Echipa proiectului a folosit o metodologie inovatoare adaptată din experiența Bookathon-ului organizat de SNJ în Luxemburg, la care au participat reprezentanți ai FNT.
Broșura a fost bine primită de tinerii din comunitate, oferindu-le o resursă utilă și accesibilă pentru a-și dezvolta abilitățile civice. Distribuirea materialului atât fizic, cât și online, a permis extinderea impactului proiectului la nivel național, cu un reach de 436 de cititori online.
Beneficiarii direcți și indirecți
- Beneficiari direcți: 25 de tineri (10 participanți la vizita de studiu la București și 15 participanți la trainingul InfoPEERs)
- Beneficiari indirecți: Aproximativ 261 de participanți la activități diverse, 100 de vizitatori ai Casei Tineretului care au accesat broșura și un reach impresionant de 96.730 de persoane prin rețelele sociale.
Comunicarea și diseminarea rezultatelor
Proiectul a beneficiat de o prezență activă pe rețelele sociale, cu actualizări constante despre activități, ceea ce a permis o vizibilitate crescută a proiectului. Fundația Națională pentru Tineret și Fundația Județeană pentru Tineret Timiș au promovat activitățile pe paginile lor, iar postările au ajuns la peste 96.000 de utilizatori.
Concluzie
„Youth Work 2.0” a demonstrat cum un proiect bine structurat și orientat spre nevoile reale ale tinerilor poate contribui la formarea unei generații informate și implicate civic. Prin activitățile desfășurate și resursele create, proiectul a oferit tinerilor oportunități valoroase de învățare și dezvoltare personală. Fundația Națională pentru Tineret se angajează să continue aceste eforturi, sprijinind educația civică și implicarea activă a tinerilor în viața comunității.
Le mulțumim tuturor partenerilor implicați în succesul acestui proiect, printre care Fundația Județeană pentru Tineret Timiș, ERYICA și SNJ Luxemburg, pentru tot sprijinul oferit de-a lungul perioadei implementării proiectului „Youth Work 2.0.
Proiectul „Youth Work 2.0” a fost finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte.